OMBAK RINDU – Dari kacamata Seorang Aku….

Salam Semua,

Novel hebat karya penulis Fauziah Ashari telah me baca 10 tahun dulu. Secara peribadi, me sangat menyukai garapan jalan cerita novel itu kerana keaslian jalan ceritanya. Me juga mengkagumi gaya penulisan penulis ini. Beliau membuat kan me hanyut ke dalam kisah hebat itu dan tidak sabar untuk membelek helaian novel itu sampai ke penamat.

Sekalung  tahniah kepada penulis kerana penghasilan yang hebat dan bermutu.

Apabila Astro Shaw Sdn Bhd dengan kerjasama Tarantella Pictures Sdn Bhd ingin memterjemahankan ke filem, me sangat teruja. Dari tahun lepas, me tidak sabar untuk menunggu detik menonton filem OMBAK RINDU. Siapa yang tidak teruja kalau naskah yang hebat ingin difilemkan.

Bak kata Sutradara Osman Ali, bukan senang untuk adaptasi dari novel ke filem. Kalu nak masukkan semua, mahu makan masa lama. Jadi apa yang penting dan beliau pastikan yang jalan cerita tak lari, starting & ending. Hmmmmm…me berkesempatan ke panggung, untuk melihat hasil adaptasi itu. Memang me teruja sangat, membawa harapan yang tinggi dan tidak sabar untuk melihat lakunan hebat MAYA KARIN, AARON AZIZ & LIZA SURIHANI.

Ini me sertakan synopsis Ombak Rindu,

IZZAH adalah seorang gadis yatim piatu yang kematian orang tua mereka akibat kemalangan jalan raya. Justeru itu, pak saudaranya, Taha mengambil tugas memelihara Izzah. Isteri Taha tidak senang dengan kehadiran Izzah dan menuduh Izzah membawa bencana dalam keluarga.

Pak cik Taha banyak berhutang. Disebabkan kesempitan wang dia sanggup menjual anak saudaranya itu kepada seorang tauke kelab malam. Izzah terpaksa mengikut kehendak pak saudaranya walaupun hatinya tidak rela.

Di situlah dia telah berkenalan dengan seorang pelanggan bernama Hariz. Hariz telah membeli Izzah dengan harga yang mahal dari tauke kelab itu dan membawa dia keluar dari neraka jahanam itu. Di atas permintaan Izzah, akhirnya Hariz berkahwin dengan Izzah tetapi dengan syarat semuanya mesti dirahsiakan.

Kehadiran Mila Amylia, anak Tan Sri Rashdan, iaitu model dan pelakon terkenal tanahair menggugat cinta Izzah yang mula berputik kepada Hariz. Dapatkah Izzah menerima Mila Amylia sebagai madunya? Bahagiakah rumah tangga yang dibina di atas kehadiran orang lain? Bagaimanakah tindakan Datuk Sufiah setelah mengetahui cerita sebenarnya?
Filem Ombak Rindu, dari Kaca Mata Me….

Macam mana nak mulakan ulasan ni eh…..me addkan numbering lah….

  1. Keseluruhan Filem

Hebat…….sangat hebat, lokasi, music latar, pelakon…semua tip top…Selepas menonton file mini, me  melihat Aaron Aziz, Maya Karin dan Lisa Surihani dari sudut yang sangat berbeza. Terutamanya Maya Karin, walaupun sekali sekala, keluar gaya pertututuran dia yang ala ala mat salih, tapi Maya dapat bercakap dengan gaya Izzah, seorang yang lemah lembut. Dia dapat membawa watak gadis kampung dengan baik dan watak itu sesuai dengan beliau. Dan amat memeranjatkan apabila ada beberapa scene yang beliau berkembang. Me tak espect yang Maya Karin akan berkembang, tapi faham kerana itu adalah tuntutan jalan cerita. Me terfikir, bagaimanalah kalau terlucut? Mesti kelakar kan? Scene yang jemur kain tu, rasanya beliau tak perlu berkemban pun x per kot…mungkin boleh jemur kain selepas selesai memakai baju. Hmmmmm…..overall lakonan Maya Karin menjadi dan ada ketika membuat me mengalir air mata. Nampak ketulusan hati beliau dalam membawa watak Izzah.

Secara keseluruhan, Maya dapat membawa watak Izzah seperti yang dituntut oleh cerita. Seorang yang mementingkan agama, sangat menghormati suami dan selalu pasrah dengan dugaan hidup. Tahniah pada Maya Karin, beliau dapat keluar dari watak gadis Bandar, lain sangat dari watak dalam cerita CUN…

Selama ini, me kurang mengambil tahu pasal Aaron Aziz, walaupun me tahu beliau adalah jejeka idaman semua gadis (walaupun takkkan mungkin lah sbb Aaron dah kahwin punnn). Lakonan hebat sebagai sebagai Seth Tan belum pun habis orang memperkatakan, ini pulak beliau menjadi Hariz. Pada hemat me, not bad, tapi Aaron boleh buat lagi baik dari itu…Aaron Aziz ni kurang banyak memek muka, tapi berkesan. Masa scene dia memarahi Izzah sbb dia sangka Izzah mengandung, itu yang paling me suka, sbb muka macho, jadi ganas lak…tu yang sweet…Adegan dia risaukan Izzah, yang paling menjadi kot…dan masa dia kejar Izzah sbb nak expain pasal salah faham tu…that was cute….

(Apabila melihat secara keseluruhan filem tu, me tabik spring dengan isteri Aaron Aziz, tidak semua wanita boleh melihat scene romantic suaminya dengan orang lain walaupun itu cuma lakunan samata mata. Arrhhhhggggg….dalam hati berkata, tabahlah kamu wahai isteri Aaron Aziz kerana itu cuma lakunan, tiada kena mengena dengan hidup atau mati. Dah berharap agar Aaron Aziz akan melihat pergorbanan isteri beliau. Bukan semua isteri akan sanggup menghadapi situasi begini. Doa me semoga Aaron Aziz dan isteri beliau akan aman dan bahagia selamanya)

Me melihat Lisa Surihani sebagai gadis baik dan amat menjaga tingkah laku beliau. Maksudnya bukan seorang gadis yang lepas laku. Dari permakaian dan percakapan, beliau sangat berhati hati.

Tapi didalam filem Ombak Rindu, anda akan melihat sesuatu yang berbeza. Beliau menjadi MILA yang suka mendesak dan pemarah. Harap En Osman Ali jangan marah kalau me katakan yang Lisa tidak sesuai membawa watak tersebut. Lisa banyak memaksa diri untuk menjadi Mila dan kadang kadang nampak macam tidak real. Dalam erti kata lain, Lisa tidak sesuai dengan watak itu. Banyak adegan menjerit dalam watak beliau. Dalam novel pun, mmg banyak scene yang kena menjerit dan marah marah. Walau pun begitu, me kagum dengan Lisa kerana mencuba dengan bersungguh sungguh.

  1. Jalan Cerita

Oleh kerana me obsess dengan karya ni, me sangat frust sebab banyak momen yang ada dalam novel, tiada dalam filem ni, yang pada me sangat penting. Dan pada fikiran me, rugi kalau momen yang penting itu tidak masuk. Ada juga yang tidak sama dengan filem.

Ini me listkan beberapa adegan yang ada dalam novel, tapi tiada dalam filem;

–      Dalam novel, Hariz ada adik yang nama Hazirah, tapi dalam filem takde

–      Dalam novel, Datuk Sufiah meninggal di ending cerita, tapi beliau tidak digambarkan meninggal dalam filem.

–      Dalam novel, Izzah keguguran semasa dia cuba mengejar Hariz, tapi kandungan beliau selamat di dalam filem.

–      Dalam Novel, Izzah belajar di kolej di Kuala Lumpur, dihantar dan diambil oleh pemandu, dan berhenti apabila Hariz cemburu dengan lelaki yang cuba mendekati Izzah, tapi dalam filem, scene tu langsung tiada.

–      Dalam Novel, Izzah melanjutkan pelajaran di Johor, tapi Izzah tidak pergi kemana mana university.

–      Diakhir cerita, sepatutnya Hariz dan Izzah bertandang ke rumah Ayahnya dan berjumpa dengan ibunya yang sebenar, tapi dalam Filemm bahagian itu tergantung.

 Sebenarnya banyak yang tidak masuk ke dalam filem. Untuk mereka yang tidak membaca novel, mungkin mereka boleh tidak terlalu memikirkan, tapi kalau kita sudah membaca novel, inilah yang terjadi. Secara auto, kita akan membandingkan antara novel dan filem.

Lokasi filem

Me amat teruja dengan lokasi dan persekitaran dalam filem Ombak Rindu. Dengan sawah padi yang luas terbentang, gunung ganang yang menghijau, suara ayam berkokok, burung menyanyi riang menambahkan romantikan file mini. Rumah yang diduduki oleh Izzah juga sangat cantik dan dekat dengan pantai. Pergayaan dan pembinaan rumah tersebut juga sangat romantic.

Tahniah pada pencari Lokasi untuk filem tersebut. Itulah suasana kampung yang sebenarnya.

OST filem Ombak Rindu

Me teruja juga…suara Adira & Hafiz yang membuatkan filem Ombak Rindu menjadi banyak bintang.

 

 Cadangan Me untuk semua pengemar Novel Ombak Rindu…

Ayuh…Ayuh….gi pawagam, support filem melayu…me dah mula muak dengan citer gaduh2 dan citer hantu….Dapat menonton citer nih…rasa romantiknya dan tenang…

Tahniah semua..tahniah semua….

Leave a comment