Saling Menasihati, Manusia Bukan Malaikat

Salam….

Enti ini saya tujukan orang diri saya sendiri khasnya dan kepada teman2 amnya..hayatilah…

Saya terpanggil untuk menulis rasa hati saya tentang sikap manusia yang ada dimuka bumi ini, termasuklah saya.

Saya mulakan dengan satu contoh yang biasa kita jumpa disekeliling kita. Ada seorang ustaz yang berceramah disurau..dan berbakti untuk surau. Selalu menegur orang lain yang melakukan kesilapan dan mengajak teman teman untuk sembahyang dan berbuat baik. Tapi akan ada suara2 sumbang yang berkata “alah…kubur lain2, suka hati akulah…” dan peribadi ustaz itu sendiri sangat mulia. Tapi dibelakang takbir, ada seorang anak ustaz itu menjadi penagih dadah, dan melakukan perkara2 yang mengundang dosa besar. Bagaimana anda mengandaikan situasi ini. Pasti anda akan berkata “eleh…jaga rumahtangga sendiri, tak payah sibuk pasal orang lain” atau “keluarga sendiri kelam kabut, camne nak betulkan orang lain”

Saya juga macam orang lain. Tidak akan saya nafikan yang saya juga selalu berkata begitu. Tapi banyak contih didepan kita yang menjurus kepada yang positif. Tidak ada seorang pun orang didunia ini yang mahu perkara buruk berlaku didalam keluarga dan persekitaranya.

Didalam perkisahan saya sendiri, saya sangat berterimakasih sekiranya berlaku peneguran dari sahabat atau teman2 yang melihat perkara bengkok yang berlaku. Apabila perkara buruk yang berlaku, dan dibahaskan dibelakang kita, tidak akan ada perubahan yang dapat kita lakukan. Ada kala perbuatan dan perlakuan yang terjadi tidak kita sedari, walhal ianya sangat menyakitkan orang lain dan mengundang ketidakselesaan kepada orang lain juga.

Banyak ilmu, sempurna pendidikan, kuatnya iman tidak menjadi ukuran untuk seseorang memberi nasihat sesama manusia. Ada yang salah sangka apabila diri belum menjadi seorang yang sangat baik, maka dia tidak layak untuk memberi nasihat.

Untuk mengeluarkan nasihat kepada orang lain, jangan tunggu sehingga anda sempurna seperti malaikat. Kerana anda seorang manusia, bukan malaikat. Malaikat juga adalah malaikat, dan bukan seorang manusia.

Kenapa seorang yang berilmu tinggi sahaja yang menjadi syarat untuk sesetengah orang menerima nasihat? Kalau seorang petani miskin, apa nasihatnya tidak boleh dipakaikah? Manusia nak mengambil nasihat berdasarkan kedudukan atau berdasarkan pedoman yang ada melalui kata-kata yang diucapkan?

Sekiranya ada orang ingin memberikan nasihat, maka izinkanlah dia. Hatta orang itu seorang budak kecil. Adalah menjadi hak budak kecil itu tadi untuk kita mendengar apa yang diperkatakannya. Dan hak anda sebagai pendengar adalah untuk mendengar, kemudian terpulang kepada anda untuk menerima nasihat tersebut untuk dipraktikkan atau tidak.

Orang yang rendah hati itu akan menerima nasihat dari pelbagai golongan.

Baca kalam ALLAh ini, Surah al-Asr

“Demi Masa. Sesungguhnya SEMUA manusia itu di dalam kerugian. KECUALI mereka yang berIMAN, dan beramal soleh. Dan berpesan-pesan pada kebaikan, dan berpesa-npesan pada kesabaran.”

Subhanallah. Lihatkan bagaimana ALLAh memberi panduan kepada orang yang tidak rugi itu tugasnya apa? Salah satunya adalah, berpesan-pesan kepada kebaikan.

Kita bukan malaikat yang setiap detik hatinya hanya untuk ALLAh SWT. Manusia itu ialah makhluk yang sering terlupa. Makanya, ALLAh yang sangat memahami memberitahu bahawa pentingnya untuk saling memperingati.

Kita tidak selalu berada di atas. Dan tidak selama-lamanya kita berada di bawah.

Yang memberi nasihat, harus lebih bermujahadah dan istiqamah terhadap apa yang meluncur keluar dari bibirnya. Manakala yang mendengar nasihat harus berlapang dada dan jangan sesekali menyindir nasihat seseorang. Dengarkan apa yang ingin dikatakannya, dan nilailah.

Anda tidak akan rugi.

Setiap apa yang kita lakukan, kita perkatakan, pasti akan dihisab pada hari akhirat kelak.

Manusia memang sifatnya pelupa. Oleh itu jangan ego, hidup di dunia. Biarlah hati itu tunduk lebih rendah dari rumput yang ada di bumi. Kerana disitu kemuliaan seorang hamba. Terimalah nasihat saudaramu dengan seadanya dan berlapang dada. InshaALLAh, ALLAh itu sentiasa menilai setiap satu dari kita semua.

Noktah disini….rujukan dari satu blog yang sangat memberi manafaat….http://cintailahi.com/

Advertisements

Kisah Pilu NATRAH

Salam Kasih dan Sayang,

Sudah lama saya terpikat dengan kisah Natrah yang berlaku pada tahun 1950an dulu. Pada saya, kisah ini adalah satu kisah yang sangat menyayat hati. Sangat menyentuh perasaan. Tambah dekat dihati saya adalah kerana Che Aminah (ibu angkat Natrah adalah orang Terengganu dan kisah Natrah banyak berlaku di Kemaman.

Beberapa hari juga saya surf internet, mencari susur galur kisah Natrah ini. Dari sini, saya amat percaya dengan takdir dr Allah SWT. Inilah perkisahan yang telah membuka mata ramai pihak. Walaupun saya menyokong Che Aminah, tapi dalam masa yang sama, saya memahami apa yang dirasai oleh ibu kandung Natrah. Tapi saya ingin merakamkan ucapan tahniah kerana berusaha mempertahankan Natrah sehingga ke akhirnya. Itulah yang dinamakan takdir yang sudah tersurat.

Saya tidak ingin membalas kisah yang dianggap amat terkesan kepada kita umat islam. Tidak ingin juga mengubah sejarah. Saya banyak mendapat maklumat ini dari beberapa blog yang saya rasakan boleh berkongsi dan intipati dan faktanya juga benar.

http://onniye-occuke.blogspot.com/2010/07/sayang-si-natrah.html

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0823&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_13.htm

http://ms.wikipedia.org/wiki/Natrah

Inilah wajah Natrah yang berusia 13 tahun sewaktu peristiwa itu berlaku.

————————————————————————————————

1937 24 Mac :: Natrah dilahirkan di Tjimahi, Jawa, Indonesia dengan nama Bertha Hertogh atau Maria Huberdina Hertogh

Disember 1942 :: Bertha Hertogh diserahkan untuk dipelihara kepada Che Aminah Mohamad. Usia Natrah ketika itu 5 tahun. Ibunya Adeline dan neneknya Nor Louisenya menyerahkan Bertha dan Benny kepada Che Aminah tanpa pengetahuan bapanya Sarjan Adrianus Petrus Hertogh kerana telah ditawan tentera Jepun.

Che Aminah Mohamad atau Mak Minah seorang peniaga kain di Jawa yang berasal dari Kemaman, Terengganu . Menurut keterangan Natrah, Che Aminah bukan Babu atau pembantu rumah. Maria Hertogh diberi nama Natrah dan hidup dalam suasana dan pendidikan Islam.

15 November 1945 :: Che Aminah membawa Natrah balik ke Kampung Banggol, Kemaman, Terengganu melalui Singapura kerana orang Indonesia ketika itu meluap-luap membenci orang kulit putih yang dianggap bangsa penjajah.

1945 :: Bapa Natrah, Sarjan Hertogh dibebaskan selepas Hiroshima dan Nagasaki dibom dengan bom atom oleh Amerika. Dia balik ke Bandung ,Jawa dan mencari anaknya Natrah. Adeline dan Hertogh balik ke Belanda tanpa menemui Natrah. Usaha mencari diteruskan melalui teman-teman dan pegawai kerajaan Inggeris dan Belanda.

September 1949 :: Natrah ditemui oleh Arthur Locke, Penasihat British di Terengganu sewaktu pertunjukan senaman di padang Sekolah Perempuan Melayu Chukai.

19 Ogos 1949 :: polis Semarang memberitahu Andrianus, Natrah berada di Kemaman. :: Che Aminah membawa Natrah ke Singapura atas perancangan dan muslihat Sarjan Hertogh.

12 April 1950

22 Mei 1950 :: Ketua Hakim Mahkamah mengarahkan Natrah diletakkan di bawah Jabatan Kebajikan Masyarakat, Singapura

24 April 1950 :: Natrah dihantar ke Girls Homecraft Centre, York Hill,Singapura

28 April 1950 :: Che Aminah membuat rayuan untuk mendapatkan balik hak penjagaan terhadap Natrah melalui peguambela Encik Ahmad Ibrahim daripada syarikat peguam S.C Goho & Co.

19 Mei 1950 :: peguambela Encik Ahmad Ibrahim menghujah di mahkamah bahawa Che Aminah Mohamad berhak menjadi penjaga Natrah. Profesor Dr. Ahmad Ibrahim menjadi protaganis dan antara tokoh yang amat dihormati dalam kes Natrah di Singapura.

28 Julai 1950 :: Che Aminah menang kes rayuannya. Natrah dikeluarkan daripada York Hill

1 Ogos 1950 :: kerana takut peristiwa berulang ,Natrah dikahwinkan dengan Cikgu Mansor Adabi secara nikah gantung di rumah bapa angkat Mansor Adabi iaitu En. M.A.Majid di 139, Seranggoon Road, Singapura. Ketika ini Natrah berusia 13 tahun tetapi susuk tubuhnya besar. Usia Mansor Adabi 22 tahun. Dalam Undang-Undang Syariah Islam ,perempuan umur 13 tahun dibenarkan kahwin sebagaimana isteri Nabi Muhamad , Siti Aisyah.

2 Disember 1950 :: Ketua Hakim mengeluarkan perintah yang ketiga untuk didengar di mahkamah tentang kesahihan perkahwinan dan hak penjagaan Natrah.Mengikut undang-undang Belanda, seorang anak yang berusia 16 tahun ke bawah, bapanya berhak menentukan kehidupannya. Pendakwa berhujah sama ada Natrah berhak dikahwinkan dan terus menganut agama Islam ataupun tidak. Mahkamah memutuskan, selagi tidak mencapai umur 18 tahun ke atas, hanya penjaga yang berhak ke atasnya. Mahkamah tidak menyebut ibubapa tetapi penjaga. Tiba-tiba daripada isu agama bertukar bertukar kepada isu jagaan.

Dalam kes Natrah ini, mahkamah mengakui Natrah secara rela tanpa dipaksa oleh sesiapa hendak meneruskan kehidupan sebagai seorang muslim. Mahkamah mengatakan pula, siapa yang boleh menafikan hak Natrah daripada didedahkan kepada agama Kristian ? Bapanya lebih berhak ke atasnya.

12 Disember 1950 :: Hakim menjatuhi hukuman – Natrah mesti dikembalikan kepada ibu bapa kandungnya di Belanda.Bapanya diberi hak dalam menentukan agama anaknya. Natrah telah dihantar pulang ke Belanda, dan seterusnya dipaksa menjadi Kristian.

12 Disember 1950 :: Rusuhan Natrah berlaku kerana masyarakat Islam di Singapura dan Tanah Melayu kecewa Natrah akan dimurtadkan.

13 Disember 1950 :: Natrah dan ibu kandungnya meninggalkan Lapangan Terbang Kallang , Singapura menuju Belanda dengan kapal terbang KLM.
Ada protes orang Islam di Karachi , Pakistan yang bersimpati dengan Natrah.

15 Disember 1950 :: Natrah sampai di Lapangan Terbang Sciphol, Amsterdam, Belanda; disambut oleh lebih 4000 orang Kristian Belanda beserta sorakan selamat datang dan sepanduk ‘Welcome Back Bertha’. Mereka dari ‘Bertha Hertogh Comittee’ yang dibentuk oleh bapanya, Sarjan Hertogh.

Di rumahnya di Bergen Op Zoom, kehidupan Natrah sentiasa dikawal ketat oleh polis Belanda. Dia pernah bertanya tentang ‘Di mana masjid di Bergen Op Zoom ?’. Natrah minta sejadah, bertanyakan khiblat dan tak lupa sembahyang 5 kali sehari . Ingatannya kepada Mansor Adabi tidak pernah padam terhadap suaminya itu.

Januari 1952 :: Mansor Adabi menerima surat daripada seorang pemuda Belanda bernama JC Vermeulen tentang kehidupan Natrah. JC Vermeulen adalah pedagang import-eksport Belanda.

9 Januari 1951 :: Surat 1 daripada Mansor Adabi kepada Natrah dalam tulisan Jawi, berbahasa Melayu.

10 Januari 1951 :: Surat 2 daripada Mansor Adabi kpada Natrah, antaranya menceritakan nasib Karim Ghani yang masih ditahan.

17 September 1951 :: Surat daripada Mansor Adabi kepada Natrah.

Mac 1953 :: Surat pertama daripada Natrah kepada Mansor Adabi dalam tulisan rumi berbahasa Melayu-Indonesia. Dia telah menjadi Kristian Katholik dan minta Mansor Adabi jangan menulis kepadanya lagi. Natrah menggunakan nama asalnya ‘Bertha Hertogh.

25 Januari 1953 :: Surat Mansor Adabi kepada Natrah

20 Julai 1953 :: Surat Natrah kepada JC Vermeulen disampaikan kepada Mansor Adabi.

1954 :: Mansor Adabi berpatah arang dan berkahwin dengan anak muridnya Zaiton Jahuri.Mansor Adabi menghantar kad undang perkahwinan kepada JC Vermeulen. Natrah yang mengetahui hal itu sangat kecewa. Kekecewaan itu dicurahkan kepada temannya Johannes Gerrit Vermeulen. Antara murid Mansor Adabi ialah Datuk Abdul Aziz Abdul Rahman, bekas pengarah MAS.

26 Januari 1956 :: Telegram daripada JC Vermeulen kepada Mansor Adabi menyatakan Natrah ingin kembali bersama Mansor Adabi di Malaysia.

20 April 1956 :: Natrah berkahwin dengan Johan Gerardus Wolkenfelt, seorang askar ketika Natrah berumur 18 tahun. Umur Wolkenfelt 21 tahun. Wolkenfelt berhenti menjadi askar dan menjadi tukang kayu.

15 Februari 1957 :: Natrah bersalin anak lelaki pertama. Natrah mendapat 10 orang anak. Nama anaknya Silvija, Carolien, Frans, Marlies, Theo, Huub, Rinie, Marjoline , Hands dan Paul.

20 Januari 1959 :: Surat daripada Mansor Adabi kepada Natrah menceritakan dia sudah berkeluarga.

3 Februari 1959 :: Surat Natrah kepada Mansor Adabi. Semua surat-surat Mansor Adabi tersimpan dalam fail ‘Personal – Mansor Adabi’ di Arkib Perbandaran Bergen op Zoom, Belanda.

25 November 1975 :: Televisyen Belanda NRVC meriwayatkan kembali kisah hidup Natrah dalam filem dokumentari The Time Just Stool Still selama 20 minit. Natrah, Wolkenfelt dan Mansor Adabi turut dijemput diwawancara dalam dokumentari itu. Ketika itu Natrah telah mempunyai 10 orang anak. Sedangkan Mansor Adabi sebagai seorang guru danpeguam , hidup mewah.

16 Ogos 1976 :: Natrah didakwa di mahkamah atas tuduhan cuba membunuh suaminya JG Wolkenfelt . Dia dibebaskan atas simpati hakim terhadap latar belakang hidupnya. Natrah dan Wolkenfelt bercerai. Mulanya dia merancang bubuh racun berwarna biru – tak berjaya. Kemudian dia berpakat dengan temannya Tom Ballermans dan Adrie Jansen dan membeli sepucuk pistol revolver. Anaknya Corie menyedari rancangan bunuh itu, dilapor kepada polis dan Natrah ditangkap.

26 Disember 1976 :: Natrah dilaporkan sakit jiwa oleh Utusan Malaysia. Tetapi hal ini dinafikan oleh anak-anak Natrah.

1976 :: Che Aminah meninggal dunia di Chukai, Terengganu ketika berusia 70an
Disember 1979 :: Natrah berkahwin dengan Tom Ballermans – lelaki yang selalu datang ke Cafe Natrah dan yang dikatakan bersepakat dengan Natrah untuk membunuh suaminya JG Wolkenfelt. Tom membeli rumah di Ossendrecht , Belanda kira-kira 12 km dari Bergen Op Zoom, Belanda.

1983 :: Natrah bercerai dengan Tom Ballermans

1984 :: Natrah masuk hospital kerana sakit jantung. Tubuhnya semakin gemuk secara mendadak.

15 September 1984 :: Natrah meninggalkan Belanda ke Amerika Syarikat mencari kehidupan baru bersama Ben Pichel dan hidup tanpa kahwin hingga …? Ben Pichel ialah seorang lelaki Indonesia berasal dari Jakarta dan bekerja di pasar-pasar malam di Belanda dahulu. Ben kemudian mendapat taraf warganegara Amerika Syarikat.

Natrah tinggal di Nevada, tengah Amerika Syarikat dan meninggalkan anak-anaknya di Belanda. Dia pernah bekerja sebagai tukang masak dan pengemas bilik hotel dan motel. Kemudian dia bekerja sebagai pencuci rumah dan bangunan. Natrah hidup dalam keadaan tersiksa jiwa dan raga, kehilangan orang-orang yang disayangi.
Kisah ini diabadikan dalam buku ‘Tragedi Natrah’ dan ‘Maria Hertogh riots’ di Singapura dan perpustakaan utama di Belanda……

1992 :: kerajaan telah mengharam lagu yang berjudul Natrah nyayian kumpulan Handy Black yang mengisahkan kisah Natrah ini.

9 Julai 2009 :: Bertha Hertogh atau Natrah nama Islamnya pada satu ketika, dilaporkan meninggal dunia di kediamannya di Huijbergen, Belanda. Beliau meninggal akibat leukemia pada usia 72 tahun, menurut Duta Malaysia di Belanda, Dr Fauziah Mohd Taib, menerusi e-mel kepada Bernama.

———————————————————————————————-

Dari pencarian saya di internet, ada satu nama penting yang saya jumpa iaitu Datin Fatini Yaacub. Beliau yang banyak mencari asal usul Natrah dan berjaya menjejaki Natrah dan menulis sebuah buku yang bertajuk Cinta, Rusuhan, Air Mata.

Nota Kaki….

Untuk post yang akan datang, saya akan share kan beberapa cerita atau perkisahan dari kaca mata Datin Fatini Yaacub…

Harap kita sama sama mengambil iktibar dengan apa yang telah terjadi kepada Natrah…apabila seorang ibu menyerahkan anaknya kepada orang lain yang berbeza dari semua perkara, agama, bangsa, budaya dan segalanya…

titik disini…. 😀

Dari Katil Hospital

Salam….

Allah SWT tidak akan memberi kita kesihatan yang baik sepanjang zaman. Ada masa kita lemah dengan seribu macam penyakit dan kesakitan. Hubby me tidak terkecuali. Beliau jarang mendapat sakit yang berat. Kalau deman biasa tu, selalu juga, tapi tidak deman yang berhari hari…

Dikisahkan, hubby me mengalami deman yang sangat lama. Sampaikan satu tahap, dia merasa amat tidak berdaya….merasa sakit seluruh sendi dan sakit kepala yang amat sangat. Apabila melangkah ke Hospital, beliau dijemput ke wad kerana ada jangkitan virus di dalam darahnya. Menurut adik me yang juga seorang jururawat di Sungai Buluh, jangkitan kuman tersebut  adalah perkara biasa bagi mereka yang mengalami deman yang lama, tetapi pesakit hendaklah diberi antibiotik untuk mengstabilkan darahnya…

Itu yang terjadi kepada hubby me. 

Gambar ini diambil semasa hubby me tidur selepas penat melayan tetamu. Terimakasih kepada semua yang sudi melawat dan membawa buah tangan. Itu semua amat menceriakan hubby me…

Antara buah tangan yang sempat diambil oleh blackberry me yang tak berapa canggih nih…

Hubby me discharge dari hospital semalam selepas 4 hari ada disana. Walaupun keadaannya tidak berapa sihat, tapi sebab dah bosan dengan hospital, hubby me minta keluar, dan sambung berehat dirumah.

Terimasih kepada semua kawan kawan dan saudara mara yang datang, juga adik adik me yang prihatin. Ucapan istimewa juga untuk Kak Ina dan Abang Pian yang selalu berada disisi dan sanggup menghantar dan mengambil me dan anak anak untuk ke hospital. Tiada kata istimewa cuma TERIMAKASIH daun keladi dan segala budi baik akan dikenang sampai bila bila.

Terimkasih kepada yang sudi melawat

Izan dan anak2

Abang Pian dan Kak Ina dan Anak anak

En Wan Ismail (yang sempat singgah walaupun penat)

Kak Rohaya

Kak Lin

Ida (tukang jahit baju me)

Kak Ramlah

Abang Sahak dan Kak Sarimah

Kak Wan Aishah dan Suami

Kak Kiah dan cucu kesayangannya

Pak Lias dan Mak Usu

Fendy

Adi

Mat Piah (sampai hati tak ajak Liza)

Abang Nuar dan Kak Nora

Mimi

Saadiah

Abang Boy John dan Along

Pak Mail

Abang Dollah

En Samri dan temannya

Adik Ani

Adik Piah dan kekasih hatinya

dan semua lagi yang me tidak senaraikan disini. Terimakasih semua…

Semoga sihat walafiat dan dikurnikan kesihatan yang baik selalu. Amin

Si Kecil Iman Alyssa sudah 8 Tahun….

Apabila sampai detik 25 December setiap tahun, seluruh dunia meraikan Hari Krismas dan Iman Alyssa juga meraikan Hari Jadinya….

Pada 25 December 2002, Iman Alyssa dilahirkan pada jam 4.00 petang di Petaling Jaya. Apabila tiba tarikh itu, kami tidak lupakan untuk meraikan dan bersama sama menikmati hari cuti itu.

Pada 25 December yang lepas, sekali lagi Majlis Meraikan Iman Alyssa dirancang. Dengan bantuan teman teman, majlis berjaya direliasasikan dengan sangat meriah.

3 Hari sebelum majlis bersambung, kad jemputan dihulurkan kepada lebih 40 keluarga yang rapat dengan keluarga kami. Majlis ini lebih kepada majlis keluarga dan majlis santai…

Tema pada majlis kali ini adalah hitam & putih..

Lokasi Majlis adalah dipinggiran Dewan Serbaguna, Taman Wahyu

Gambar diambil sebelum tetamu datang…

Antara lauk untuk hidangan tetamu;

Kari Ayam

Asam Laksa (Terimaksih pada Kak Ina dan Keluarga kerana sponsor)

Bubur Caca + Ubi Kayu

Pulut dengan kelapa

Rojak Buah

Kek Coklat (Terimakasih pada Norliza dan Keluarga sebab sponsor)

Sayur taugeh

Ulam ulaman

Ikan Sambal

Antara Tetamu yang datang

Along dan Alang yang banyak menolong…

Along Niza dan Awai

Keluarga dekat : Along dan Kak Chik bersama jejaka tampan, Luqman

Tulang belakang kepada majlis ini. Terimasih sangat 2 pada Kak Rohaya dan anak2, Kak Ina dan Abang Pian dan keluara, Liza dan anak2 dan keluarga dan Kak Ramlah dan Keluarga sebab bertungkus lumus membuat persiapan daripada A hingga Z. Dan menjadi sempurna

Awai bersama suaminya, Edy dan si handsome, Aryan…

Anak anak Kak Rohaya bersama tunang Rafeeq (berbaju putih)

Mak Saudara Iman, Mak Lang

Ini juga anak anak yang banyak membantu menjayakan majlis. Thanks semua…

Iman Alyssa sebelum memotong kek

Pipinya ada kesan lipstik….ada lah yang cium tuh…

Wajah Kek yang belum di qeqah…

Ini kek yang kami beli

Ini kek pembelian jiran, Kak Zah…mekasih kak…

Bila lagu dinyanyikan dan lilin ditiup…

KakLong yang membawa kan kek dan Abang Ngah yang mendendangkan lagu birthday sambil memetik gitar..

Tunggu Ayah Pian memetik bom kertas. tapi tak jadi2…tapi akhirnya meletup gak…

Memotong kek…

Sapa nak kek? Datanglah….

Tersenyum lebar…

Bergambar bersama kawan kawan

Bersama Along dan Angah

Tetamu sedang menjamu selera…

Angah, Epol, Kak Yang dan Mira mendendangkan lagu dengan petikan gitar….

Iman Alyssa berkaraoke bersama kawan2nya…

Alhamdulilah…majlis tamat tepat jam 12.00 malam. Perhargaan ditujukan kepada kawan kawan yang menjadi tulang belkang kepada majlis ini dan semua tetamu yang hadir. Kesemua tetamu yang hadir adalah yang dekat dihati kami. Semoga ukhwah dan persahabatan antara kita berkekalan dan perpanjangan.

Doa untuk Iman Alyssa,

Mama doakan semoga menjadi anak yang baik dan solehah. Mendapat kawan kawan yang baik dan selalu berusaha untuk menjadi kawan yang baik. Semoga menjadi anak yang berjasa kepada keluarga, agama dan bangsa. Semoga panjang umur dan dirahmati Allah selalu. Amin

19 Tahun yang mencabar…

Dear Catatanku….

Dalam mencari kedamaian, me melalui berbagai bagai dugaan. Bermacam macam. Ada ketika, me penat sangat…ada ketikanya, me semangat untuk menghadapi semuanya. Suatu ketika dulu, me pernah menyatakan pada diri me, kenapa susah sangat untuk mencapai kegembiraan, kenapa culas sangat untuk berada didalam ketenangan. Kenapa susah sangat untuk mengapai kebahagian.

Tapi me ucapkan tahniah pada diri me kerana mampu mengharungi alam perkahwinan selama hampir 19 tahun pada 18 April yang akan datang. Kadang2 me bersyukur kerana me dan hubby me selalu tabah didalam mengharungi liku2 perkahwinan. Dan ketabahan itu akan me kekalkan untuk selamanya.

Kalau ditanya bagaimana me mempertahankannya selama 19 tahun, jawapannya “AMAT MENCABAR DAN PERLUKAN KESABARAN YANG TINGGI”.  Ramai kawan kawan me gagal didalam mempertahankan perkahwinan mereka. Mereka di uji dengan berbagai bagai ujian getir. Walaupun ada yang sudah tersirat dengan untung nasib seseorang dengan wujudnya Qada & Qadar, tapi me percaya dengan semangat yang keinginan yang kuat untuk mempertahankan sebuah perkahwinan adalah kunci yang paling utama.

Me tidak nafikan anak anak adalah perangsang yang paling utama pada me dan hubby. Walaupun apa2 pun rasa tidak puas hati atau sakit hati, wajah anak anak adalah penawar yang paling mujarab. Mereka banyak melenturkan rasa marah me dan menambahkan rasa sabar me. Begitu juga dengan hubby me, dia banyak bersabar dengan kerenah me seperti mana me bersabar dengan kerenah dia. Kami sama sama cuba untuk memahami hati masing masing sampailah sekarang.

Bukan mudah untuk 2 orang yang dibesarkan dengan cara yang berbeza, dengan minat yang berlainan, dengan pendapat dan pandangan yang berbeza, dengan citarasa yang tidak sama, dengan sudut pandang yang sangat berlainan untuk hidup bersama dan berkongsi segala galanya.

Dari dilihat dari sudut persamaan, me langsung tidak ada persamaan dengan hubby me. Sangat sangat tidak sama. Tapi me banyak belajar apa yang dia suka dan tidak suka dan me jadikan landasan untuk me memahani dia. Seorang pernah berkata yang jangan harapkan orang akan berubah untuk kita, tapi kita harus berubah untuk berada sama tahap dengan dia. Bila me bercakap pasal tahap, bukanlah bermaksud kasta atau kaya dan miskin, tapi lebih kepada cara berfikir. Cara kita berfikir akan membuatkan kita kan menerima dia seadanya.

Me bukan seorang isteri yang sempurna. Me banyak berdosa dengan hubby me. Tapi yang harus me puji dengan diri me adalah me tidak pernah pernah menduakan hubby me dan tidak pernah menyimpan perasaan kepada orang lain.  Me tak nak cakap besar, itu semua kuasa Allah SWT. me tak tahu apa yang akan berlaku esok. Tapi me telah bersatu hati dengan jiwa dan perasaan me yang me tidak akan berbuat perkara begitu. Kalau ditakdirkan Allah jodoh me tak panjang, me akan pastikan itu bukan alasannya. Dan siang dan malam me berdoa agar tetapkan hati me dan me akan berjodoh dengan hubby me sampai ke akhir hayat me…

Me juga selalu berpesan kepada hubby me agar selalu jujur dengan me. Kalau seandainya suatu masa nanti, ada cinta baru yang melekat dihatinya, usahlah berahsia dengan me. Kalau me tahu dari awal, mungkin me boleh berbuat sesuatu yang akan mengembirakan hubby me. Me selalu merasa me tidak sempurna dan hubby me berhak untuk mencari kesempurnaan. Me tidak mahu hubby me tidak bahagia. Kalau ada perkara yang membahagiakan dia, me akan usahakan untuk itu.

Me tidak pernah menghalang hubby me dari berjumpa dengan kawan kawan dia. Minum teh dikedai mamak dan memancing dengan rakan2 yang mempunyai minat dengan dia, me setuju sajer…itu  sebab bukan perkara utama untuk menjadi punca perbahasan.

Me selelalu cuba sedaya upaya untuk selalu memberikan kesenangan kepada orang lain, bukan sahaja hubby me malah semua orang yang me kenal. Berbuat baik kepada orang lain akan melegakan kita.

Didalam menjalani kehidupan seharian, me tidak pernah berangan sesuatu yang diluar kemampuan me dan hubby me. Tidak tidak pernah berangan memiliki rumah besar atau kereta besar kalau itu bukan kemampuan me. Me hidup didalam keadaan bersederhana kerana itu akan menjamin kebahagian me. Me juga tidak pernah ingin berpakaian cantik dan mahal mahal kalau itu juga akan membeban me.

Me dan hubby cuba menipiskan kadar hutang dengan seberapa nipis yang boleh. Me tidak memiliki credit card, me juga tiada apa apa yang disebut sebagai hutang yang akan membebankan. Cuma me dan hubby ada kereta dan rumah yang sememangkan harus berhutang kalau ingin memiliki sebab me bukan orang yang banyak duit untuk membeli secara cash.

Harapan me semoga apa yang me cita citakan tercapai. Me ingin merakamkan ucapan tahniah pada diri sendiri kerana berjaya mengharungi 19 Tahun yang penuh mencabar. Selama ini me berjaya menepis semua dugaan dan angin  dan anasir jahat yang datang. Semoga kebahagian itu akan berkekalan hingga ke hujung nyawa.

Salam penuh damai  @ 06/01/2011