Lambaian Bumi Turki

Salam…..

Apabila mendapat perkahabaran akan mengikuti pergembaraan ke Turki, me sangat sangatlah teruja….Apatah lagi apabila mendapat lampu hijau daripada suami me….

Seminggu sebelum me berangkat, me google tentang sejarah Turki. Apa yang me tahu, Turki adalah Negara yang mengamalkan ajaran sekular….. Walaupun banyak membaca tentang Turki, me membayangkan negara Turki  dan begini. Apabila sudah dicanang sebagai Negara Islam, me masih membayangkan yang me akan berjumpa dengan mereka yang berjubah tapi dengan cara yang moden dan sekular….

Seminggu sebelum ke sana juga, Mr Anday from MayFlower menghubungi me untuk brief tentang perkara perkara yang perlu dibawa dan peringatan tentang cuaca yang tidak sama dengan Malaysia.

Mr Andy banyak mengingatkan me tentang cuaca disana yang sejuk….agar membawa baju panas yang sesuai dengan cuaca disana.

  

Good thing from MayFlower….semua perkara dicatatkan sebagai perkara perkara penting yang harus diambil berat….

 Ini jadual perjalanan kami…. 

 

Ini adalah itinerary kami masa gi sana…. 

  

Insyaalla…kalau punya waktu dan diizinkan Allah, akan me catatkan semua perjalanan me ke sana dengan satu persatu….apa perkara yang me belajar dan buruk dan baiknya.

Tapi selepas balik dari Turki, apa yang rasakan adalah,

“Utk pertama kali, sy rasa sgt bersyukur dilahirkan di Malaysia dan sebagai muslim. Agama islam sebagai agama rasmi dan mempaktiskan ajaran islam, azan boleh di laungkan bila² masa, dan muslim dilarang minum arak dan berjudi..ada negara islam lain yg muslim meminum arak dijalanan dan hanya 0.01% wanitanya bertudung. Azan juga tidak kedengaran wlpn masjidnya gah dan indah..syukran..”

– catatanctie-

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s