Perlawanan Akhir Piala AFF Suzuki 2010

Salam Semua….

Mula mula me nak ketawa dulu…ha…ha…ha…ha…ha…sebab tak tahu kenapa, me teruja sangat nak komen juga pasal Piala AFF nih…walhal sebelum nih, bukan suka sangat pun bola bola nih….

Yang benarnya, me jadi terusik dengan mereka dari seberang yang sangat agresif dengan team bola mereka. Seolah olah, kalu kalah, datang lagi sekali tsunami….yang lebih gah lagi….

Jujur juga, me berasa bangga dengan team bola kita. Baru me merasa auranya selepas mereka hanya suam suam kuku aje selama ini. Me bukan kenal sangat dengan pemain pemain kita, malah me akan kacau hubby dan anak me untuk tahu siapa nama pemain yang sumbat gol…malah hubby me membebel2 sebab tak boleh fokus dengan bola yang sebiji tuh…

Me pun terkesan dengan semangat kesukanan yang ditonjolkan oleh jurulatih Malaysia yang tidak pernah mendabik dada dengan semua kejayaan yang dirangkul oleh anak buahnya. Siapa yang berani menafikan yang percaturan Mr Rajagopal adalah yang terbaik.

Me juga terkejut dengan berita TV3 pada pukul 8mlm tadi. Penginapan pemain Malaysia diganggu gugat dengan kedatangan peminat fanatik Indonesia yang bermaksud untuk menganggu emosi pemain. Malah yang sangat kelakar, ada 40 ribu peminat “sepakbola” Indonesia yang menunggu dipadang latihan team Malaysia. Terpaksalah team Malaysia pergi ke padang yang lain yang mengambil masa 1 jam untuk sampai kesana. Benar benar menduga kesabaran. Apa akan jadi kalau team Malaysia menang??? Bolehkan team Malaysia keluar dari Stadium??

Apabila melihat keadaan yang sedikit panas, me teringat dengan layanan kita kepada pasukan mereka. Malah me bangga yang rakyat Malaysia sangat berhemat dan tahu untuk menjaga nama baik negara. Rakyat kita tahu bagaimana untuk menghormati tetamu. Rakyat kita juga tahu untuk menerima kekalahan. Bukan kita tidak pernah kalah sebelum ini, tapi kita lebih optimis dan memberi peluang kepada pemain untuk membuktikan kehebatan mereka.

Indonesia oh Indonesia….

Melalui laman twitter dan facebook, mereka mengecam Malaysia dan mengelarkan Malaysia dengan gelaran yang sangat terhina. Malah facebook Bunkface juga diserang gara2 tidak berpuas hati apabila Indonesia kalah.

Malah laman twitter #malaysiacheatlaser juga wujud untuk membahaskan isu laser dan memburuk2 Malaysia dan mengelarkan Malaysia dengan nama yang sangat tidak enak didengar…

Secara peribadi, me merasa sangat simpati dengan peminat finatik Indonesia. Dengan jiwa yang lemah dan mungkin tidak mempunyai fikiran yang bagus dan tahap yang tidak dapat berfikir dengan waras, mereka mengeluarkan kata kata nista yang semestinya terkena mereka sendiri. Dengan pelakuan itu, kita semua dapat mengambarkan mereka spesis yang bagaimana, tahap berfikir dengan waras dan keupayaan mereka untuk menjadi manusia yang terpuji.

Dengan merebut bola yang hanya sebiji, mereka memperkatakan tentang batik, budaya mereka, dan bermacam macam lagi. Rasanya mereka tidak faham sejarah atau tiada subject sejarah didalam silibus pembelajaran mereka. Kesian…..

Coretan ini tamat disini. Me doakan yang terbaik untuk Pasukan Malaysia. Go Rajagopal…Go adik adik me yang berjiwa kental ….dan Go Malaysia…Malaysia BOLEH…..

@ katil busyuk me @ 12am

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s