15 Perkara yang selalu berlaku didalam Sinetron Indonesia

As Salam….

Me percaya ramai antara kita, rakyat Malaysia yang tergila gilakan sinetron Indonesia yang sekarang ini memenuhkan siaran TV kita. Ini termasuk me yang kadang kadang tidur lewat semata mata hendak menonton sambungan sinetron yang disiarkan lewat malam.

Untuk pengetahuan kita semua, indonesia mempunyai sejumlah besar pelakon yang cantik/kacak dan berbakat besar.  Selain mempunyai bakat yang besar, mereka amat mesra peminat dengan menyapa peminat2 mereka di Twitter dan facebook, juga blackberry messanger….Me sendiri ada mengenali beberapa nama pelakon yang mempunyai nama besar disana. Malah ketika punya masa terluang, me akan google untuk mencari info tentang mereka.

Banyak sudah sinetron mereka yang me tonton. Walaupun ada karya yang bagus, ada juga yang macam sampah. Maaf jika me kata begitu kerana jalan ceritanya sangat biasa dan bersimpang siur. Me yakin ramai diluar sana yang menyokong pendapat me. Walaupun banyak sinetron mereka yang menyalin drama korea, tapi ada juga karya mereka yang asli dan menyentuh jiwa. Banyak juga air mata me tumpah kerana karya mereka.

Apa yang menbezakan sinetron mereka dengan drama bersiri kita adalah mereka membuat product separuh siap dan ditayangkan di TV mereka dan melihat rating penonton. Sekiranya selepas beberapa episod, ratingnya jatuh dan tidak tersenarai antara sinetron yang ramai penonton, mereka akan ciptanya penamat kepada sinetron tersebut. Hebat kan? Sekiranya sinetron tersebut meletup dan rating mencanak tinggi, episod akan menjadi panjang dan jalan cerita akan bertambah panjang. Pernah ada sinetron mereka yang mempunyai jumlah episod sebanyak 232 episod.

Tetapi sangat berlainan dengan drama bersiri di  Malaysia. Kita membuat product siap dan menjual kepada Stesen TV. Walaupun tidak siap sepenuhnya, tapi skrip dan jalan cerita sudah confirm dan jarang dirombak kembali, walaupun ada diubah sedikit. Dan drama bersiri kita tidak pernah ada yang mencapai siri atau episod yang banyak.

Antara sinetron Indonesia yang saya tonton (antara yang saya suka jugak):

  1. Intan
  2. Cahaya
  3. Sekar
  4. Cinta dan Anugerah
  5. Benci Bilang Cinta
  6. Sejuta Cinta Marshanda
  7. Kejora dan Bintang
  8. Putri Yang Terbuang
  9. Aqso Dan Madina
  10. Liontin

 

Ini diantara pelakon sinetron yang saya terbiasa melihat dan mengikut episod sinetron lakonan mereka di TV. Mereka ini antara barisan pelakon yang selalu sinetron mereka ditayangkan di Malaysia. Saya juga percaya yang ramai antara kita yang biasa dengan mereka dan seterusnya meminati mereka.

Dude Harlino

 Naysila Mirdad

 Baim Wong

Glenn Alinskie

Marshanda

Giovan

Rionaldo

15 Perkara yang selalu berlaku didalam Sinetron Indonesia,

  1. Hero/Heroin akan hilang ingatan dan lupa dengan kisah cinta mereka
  2. Kalau watak penjahat tu, sangat jahat dan ada yang tidak logik
  3. Kalau watak baik pulak, sangat baik sampaikan macam tiada perasaan
  4. Akan ada adegan jatuh gaung atau jatuh ke lembah
  5. Akan juga ada adegan di kuburan
  6. Akan ada adegan pesta pernikahan
  7. Si kaya dan bercinta dengan Si Miskin dan sebaliknya
  8. Cinta akan mendapat halangan dan tentangan secara habis habisan
  9. Anak yang dipelihara oleh orang lain semasa kecil
  10. Anak yang hilang semasa kecil
  11. Si Hero dan Si Heroin akan menyangka mereka adik beradik
  12. Pertukaran anak dan ibu bapa kehilanngan anak
  13. Orang yang sama membawa watak jahat
  14. 2nd Heroin/hero akan berjaya mempegaruhi si hero walaupun hero/heroin itu seorang yang berpendidikan tinggi dan kaya raya
  15. Walaupun watak hero/heroin dan confirm meninggal dunia, akan ada watak yang mempunyai wajah yang sama, dah last episod akan terbukti si hero/heroin tadi belum meninggal

(ketawa)…ini semua adalah hiburan semata mata ya…

Salam penuh ceria @ 1.55pm

 

2 thoughts on “15 Perkara yang selalu berlaku didalam Sinetron Indonesia

Leave a comment