Kenapa Korean Drama!!!????

Salam….

Me suka dengan drama korea??? Suka tak???  Ha..ha..ha…tanpa rasa malu dan segan, dan dengan bangganya me nak cakap yang me suka dengan drama Korean tahap raban. Dikelilingi dengan kawan kawan yang memang  :hantu” juga, menjadikan hobi me lebih advance. Banyak dah drama Korea yang me tonton dan Hayati. Banyak juga masa me habis dan tidak terkecuali bnayak juga air mata me tumpah.

Satu perkara yang me dapat dari drama korea adalah cara kasih sayang yang dipamerkan. Kasih sayang antara ibu dan anak, anak dan keluarga, yang muda dan yang tua, antara adik beradik dan tentunya kasih sayang antara suami dan isteri. Cara mereka mengambarkan kasih sayang itu sangat unik. Me terpegun dengan budaya mereka dan bagaimana mereka membawa diri.  

Drama korea pertama yang me tonton adalah WINTER SONATA. Masa tu tahun 2000, di TV3. Kalau tak silap me, semua orang tengok drama tu….masa tu excited giler. Siap surf internet nak tahu kesudahan dan synopsis. Memang jadi fenomena pada masa itu.  Pada me, WINTER SONATA masih menjadi lagenda dalam hidup me. Drama yang sangat menyentuh perasaan.

Antara drama Korean yang telah me layan,

 Summer Scent – happy ending

Antara drama yang me suka…lagu dr drama ni sangat menyentuh perasaan. walaupun kita tak pernah faham bahasa mereka, tapi apabila sampai ke halwa telinga, masih enak dan menghiburkan…

Stairway to Heaven – Sad Ending

Drama ni pernah disiarkan di TV3 dan channel korean di Astro….

Me suka juga dengan drama ni…

Spring Waltz

Ini juga sangat menyentuh perasaan. Lagunya juga menyentuh jiwa. Hampir kesemua lagunya sedap dan menghiburkan

 

Only You…Thanks tu Yana sebab kasi pinjam CD nya ….

 

 

My Name is Kim Sam Soon

Ada satu lagu dari drama ni yang sangat me suka….

(sapa yang baru nak berjinak2, me rekomen citer nih…)

My Girl – Thanks Juga kat Yana yang kasi pinjam DVDnya….

Semua lagu didlm drama ni me boleh layan…

 

Mr Good Bye – Sad Ending

Jalan citernya sangat menyentuh perasaan. Logik dan lain dari yang lain.

mengisahkan seorang lelaki yang menderma spermanya ke Tabung Sperma Negara dan sperma telah dibeli oleh kawannya sendiri (tanpa mengetahuinya). Dan ceritanya bermula disitu. walaupun yang membeli sperma itu bukan heroin dalam drama ni, tapi …………..

 

Love Story in harvard

 

LOVERS

Ini antara citer yang paling me suka…citer gangstar yang jatuh cinta dengan seorang doktor. Sangat menghiburkan dan romantik.

 

Goong

 

FullHouse…..

semua orang tahu pasal citer nih kot…semua lagunya juga sedap..suka dengan rain dan heroin tuh…sepadan…

 

 Coffee Prince

 Boy Before Flower

A Love to Kill

 

Winter Sonata

mmmmm…..me sangat inlove dengan drama nih…sampai sekarang…

Sangat berterimakasih pada kawan kawan yang menjadi teman dan tempat untuk me share dan saling meminjam DVD nya….

Thanks to Yana, Wani & Wawa yang sangat update pasal drama korea ni.

Ada beberapa drama yang masih belum ada masa nak tengok

  1. Biscuit Teacher
  2. Secret Garden
  3. Marry me Marry
  4. I am Sam

 

Kalau ada masa, nnti me akan mengulas setiap drama.

Salam Damai & 2.00pm

 

 

Advertisements

JADUAL KANDUNGAN KALORI DALAM MAKANAN MALAYSIA

 Salam….

Untuk mereka yang seangkatan dengan me, yang kaya dengan lemak, marilah kita melihat dan memikir2 apa yang telah kita makan setiap hari…. 

JADUAL KANDUNGAN KALORI DALAM MAKANAN MALAYSIA

 

KUIH MUIH

BIL JENIS KALORI
1. Kasui berkelapa parut (sekeping) 160
2. Kuih lapis (sekeping) 130
3. Bingka ubi (sekeping) 220
4. Cekodok pisang (sebiji bersaiz sederhana) 180
5. Popiah goreng (satu) 130
6. Popiah basah (satu) 95
7. Pisang goreng (satu) 170
8. Kek biasa tanpa krim (sepotong) 87
9. Karipap (sebiji) 130
10. Sandwich sardin (sekeping) 70
11. Bubur kacang (semangkuk) 100

 

LAUK PAUK

BIL JENIS KALORI
1. Ikan kembung kari berkuah (seekor) 85
2. Ikan tenggiri goreng bercili (sepotong) 142
3. Ikan kembong goreng (seekor) 140
4. Ikan senangin masam manis berkuah (sepotong) 210
5. Daging lembu kari berkuah (2 kotak mancis) 130
6. Ayam kari berkuah (sepotong) 250
7. Ayam goreng (sepotong) 255
8. Ayam tandoori (sepotong) 220
9. Sambal udang (setengah cawan) 70
10. Sambal sotong (setengah cawan) 55
11. Telor goreng (sebiji) 110
12. Tauhua goreng (sekeping) 110
13. Kacang panggang dalam tin (2 sudu makan) 40

 

MAKANAN SEGERA

BIL JENIS KALORI
1. Peha ayam goreng (satu) 130
2. Nugget ayam (satu) 60
3. Kentang lecek (satu tiub kecil) 90
4. Sayur kobis hancur / Coleslaw (satu tiub) 75
5. Burger keju (satu) 425
6. Kentang goreng (satu kantung kecil) 405
7. Sate ayam (secucuk) 35
8. Pizza berkeju (sepotong) 240

 

 MAKANAN RUTIN

BIL JENIS KALORI
1. Nasi putih (satu setengah cawan) 260
2. Nasi lemak bersambal (sepinggan) 400
3. Nasi goreng bertelur (sepinggan) 635
4. Nasi briyani berayam (sepinggan) 880
5. Nasi minyak kosong (sepinggan) 445
6. Nasi ayam kosong (sepinggan) 300
7. Mee goreng kosong (sepinggan) 660
8. Mee sup (semangkuk) 380
9. Meehun goreng (semangkuk) 550
10. Roti putih (2 keping) 156
11. Roti canai kosong tanpa kuah (sekeping) 200
12. Capati tanpa kuah (sekeping) 180
13. Pau ayam (sebiji) 203
14. Emping jagung kosong (secawan) 160

 

BUAH-BUAHAN

BIL JENIS KALORI
1. Tembikai (sepotong) 20
2. Betik (sepotong) 45
3. Pisang emas (2 biji) 76
4. Durian (5 ulas) 64
5. Limau (sebiji) 42
6. Jambu batu (sebiji) 110
7. Nenas (sepotong) 59
8. Epal (sebiji) 63
9. Ciku (sebiji) 44
10. Mangga (sebiji) 103

 

MINUMAN

BIL JENIS KALORI
1. Minuman berkarbonat (1 tin-285g) 120
2. Minuman kotak (250g) 105
3. Susu tepung penuh krim (1 sudu makan) 33
4. Susu tepung tanpa lemak (1 sudu makan) 25
5. Aiskrim (2 skop) 390
6. Susu pekat manis (1 sudu makan) 71
7. Yogurt rendah lemak (1 cawan) 90
8. Mentega (2 sudu teh) 75

 

  

JADUAL PEMAKANAN HARIAN DAN KANDUNGAN KALORI

MAKAN JENIS KALORI
Sarapan Nasi lemak + Telur Mata Kerbau + Teh tarik 541
Minum Pagi Jam 10 Kuih karipap (3 biji) + Teh O 410
Makan Tengahari Nasi (3 cawan) + Ayam kari + Dalca sayur + Air Tembikai  

900

Minum Petang Kopi susu + Popiah goreng (3 biji) 510
Makan Malam Nasi (3 cawan) + Ikan tenggiri masak merah + Kangkung goreng belacan + Air Masak  

 

682

  JUMLAH 3043

 

KALORI YANG DIPERLUKAN DALAM SEHARI

BIL JANTINA KALORI
1. Lelaki 2000 – 2500
2. Perempuan 1600 – 2000

 

JADUAL AKTIVITI MEMBAKAR KALORI

Kalori dibakar bergantung kepada berat badan dan ketumpatan tubuh seseorang. Berikut adalah kiraan kalori yang dibakar seorang yang seberat 68kg beraktiviti selama sejam.

BIL AKTIVITI KALORI DIBAKAR
1. Menonton TV 40
2. Berjalan pantas 300
3. Bermain bola keranjang (agresif) 450
4. Mengemas rumah 240
5. Berkebun 320
6. Bermain golf (bawa sendiri Club) 385
7. Berbasikal statik 380
8. Aerobik 405
9. Ping pong 280
10 Sex 1000

Bapa Pukul Anak Kerana Anak Nak Pakai Tudung!!!!!

Assalamualaikum & Salam Sejahtera…

Sama samalah kita menghayati cerita ini…semoga kita dapat mengambil iktibar….

Aku mengeliat sepuas puasnya. Nasib baik takder siapa nampak cara aku mengeliat. Mahu jatuh saham aku huhu.

 

Tiba tiba aku teringat kisah semalam. Airmata terus berlinang. Terasa amat sayu dan sedih. Salah ke kalau aku nak pakai tudung? Naper abah tak benarkan? Buat pengetahuan korang, bapak aku ni jenis orang yang sibuk giler. Businessman yang sentiasa sibuk. Mak aku dah takder. Meninggal dunia lama dah. Sedih sangat sangat.

 

Dari jendela, kelihatan cahaya matahari mula menjeluskan diri ke celah celah langsir tingkap. Jam dah 11:00 pagi. Perut lapar.

 

Aku bangun capai tuala, masuk bilek mandi.

 

Lepas mandi, aku belek belek tubuhku pada cermin. Alangkah lebih cantik kalau aku bertudung. Aku nekad! Aku akan protes habis habisan kalau bapa aku tak nak juga bagi pakai tudung. Aku sanggup lari dari rumah. Demi kebaikan yang aku pilih. Lantak la dengan ahli keluarga aku yang lain lain. Semuanya tak nak pakai tudung! Tapi aku nak!!!!

 

Aku turun ke bawah. Baru jea nak buka tudung saji atas meja, terdengar bunyi kereta masuk garaj. Aku jenguk melalui tingkap dan nampak bapa aku balik. Aikkkk, apahal bapa balik awal ni???

 

Dalam masa yang sama, aku rasa inilah masa yang terbaik untuk desak bapa aku benarkan aku pakai tudung. Now or never!

 

Bila bapa aku buka jea pintu, aku bersalam dengannya dan tanpa lengahkan masa, aku kata, “”Daddy, cheq nak pakai tudung. Cheq nak!”

 

Bapak aku terus jegil sebesar besarnya. Macam ada api keluar!

Panggggggggggggggggggg. Bapa aku hayun penampar ke muka aku! Tersepok aku di celah set sofa.

 

“Aduhhhhhhhhhhhhhhhhhhh….sampai hati daddy! Cheq tau la daddy rasa malu kalau cheq pakai tudung. Salah ke kalau cheq nak tutup aurat cheq?

Kalau adik dan abg tak nak….”

 

Pangggggggggggggggggggg….! Aku labuh pelempang ke muka aku sekali lagi sebelum aku abis bercakap.

 

“Hang jangan nak bagi aku malu naaaa! Hang jangan nak buat pasai! Hang nak pakai tudung buat apa??? Dah 100 kali aku habaq, LELAKI TAK PAYAH PAKAI TUDUNG, LELAKI TAK PAYAH PAKAI TUDUNG!!! Tu la, bila time kelas agama, hang ponteng! Nama hang aku boh “Razali”, tup tup lekat jadi AZA sahaja! Memang la dalam rumah ni semuanya tak bertudung sebab adik hang tu lelaki! Abang hang pun lelaki jugak!”.

 

Aku yang tersepuk celah sofa, terus menangis terkedu kedu. Dah la sakit kena tampar, kena pelempang. Tudung pun tak dapat jugak.

 

SALAH KAH AKU? SALAH KAH AKUUUUUUUU! OOOOO tidakkkkkkkkkkkkk!

 

Dari Kacamataku : Filem PENSIL

 

Semalam me sampai ke rumah sudah hampir jam 9.00malam. Kebetulan anak me menonton filem PENSIL di Astro Citra – 131. Filem tu baru nak bermula…

Kalau tak silap me, tayangan filem tersebut pada Tahun 2008….baru sekarang me dapat tengok. Banyak kali juga ada ulangan tayang di Astro..tapi tak berkesempatan nak menonton.

Mari kita review filem tersebut….

 Pengarah:
M.SubashTenaga Karyawan
Pelakon:
1.M.Subash – Pelakon Utama
2.Rominah Sidek- Pelakon Utama
3.Khatijah Tan- Pelakon Pembantu
4.Maimon Mutalib- Pelakon Utama
5.Jalil Hamid- Pelakon Pembantu

Pengarah dan penulis:
1.M.Subash (fdam)

 

 
 
 
 
 
 

 

Komen me….

Selama ini me memang dekat dengan golongan OKU. Alhamdulilah…anak anak me lahir dengan cukup sifat dan akal yang sihat. Tapi dari dulu, jiwa me memang cepat tersentuh dengan golongan ini. Ada kawan kawan me yang mempunyai anak OKU dan berkerja dengan NGO yang menguruskan OKU. Kalau ada program yang melibatkan OKU, ada juga kawan me mengajak me dan kawan2 yang lain.

Apa yang me perhatikan, mereka mempunyai jiwa besar dan hati yang sangat bersih. Oleh kerana mereka kekurangan sifat, orang yang terdekat bertanggungjawap sepenuhnya untuk membentuk mereka menjadi lebih baik.

Berbalik kepada Filem Pensil, ianya mengisahkah Badrul yang dipelihara oleh ibu tirinya sedari kecil. Kerana mengalami deman panas, Badrul cacat dan terencat. Ayahnya meninggal didalam kemalangan jalan raya ketika kehospital untuk berubat Badrul. Kerana kecelakaan itu, ibu tirinya sering menyalahkan Badrul kerana menyebabkan kematian Ayahnya.

Sifat badrul sangat tulus. Walaupun penderaan dan kebencian dari ibu tirinya, kasih pada ibunya sangat besar. Dalam keadaan yang tidak cukup sifat, beliau berusaha untuk memcari rezeki dengan menjual keropok dan membuat bubur kacang. Bubur kacangnya sangat laku dan ibunya mengambil semua duitnya.

Badrul seorang yang pandai melukis…dengan pensil dan kertas lukisan, beliau melakar gambar ibunya. Bakatnya disedari oleh neneknya.

Jalan cerita filem ini membuatkan anda mengalirkan air mata. Kesungguhan seorang OKU yang berjiwa besar dan berusaha untuk mencari rezeki halal dan meolong ibunya sangat menyentuh perasaan. Tiada satu adegan pun yang membuat kita leka. Semua adegan membuatkan kita terpegun dan merasa sangat kasihan dengan beliau.

Tahniah kepada M. Subash Abdullah yang mempunyai bakat yang besar. Teruskan perjuangan dan teruskan menghasilkan filem yang berbentuk begini. Ianya boleh menyedarkan masyarakat supaya bersyukur dengan semua kurnian dari Allah SWT. Belajar menghargai kekuranagan dan kelebihan dan Insyallah kita akan menjadi insan yang lebih prihatin. Amin

Salam penuh keinsafan @ 2.00pm @ 18March2011

Kita TIDAK akan dapat semua yang kita MAHU…

Salam….

Saya percaya kita semua pernah menjumpai banyak situasi yang menampakkan sangat jelas tentang ketidaksempurnaan manusia yang boleh menginsafkan kita. Dalam menjalani kehidupan harian, saya menjadi seorang pemikir yang sangat serius. Apa yang Allah SWT lakukan, saya melihat dengan mata hati dan alasan untuk membuat hambaNya menjadi sedar dan insaf…

Kita tidak boleh memilih untuk menjadi seorang yang sempurna kerana itu adalah pengurnianNya….Manusia tidak sempurna..sangat sangat tidak sempurna…bukan semua yang cantik dan baik ada pada seorang manusia. Allah tidak akan memberi semua perkara baik kepada satu orang…Allah akan memberi juga yang tidak sempurna, untuk membolehkan kita tahu diri…

Saya pernah mendengar ceramah melalui radio oleh seorang Ustaz (dah lupa namanya)…berbunyi begini…

“apabila kita memandu kereta besar, apa yang kita fikirkan apabila ada orang yang membawa motosikal dengan membawa 3 orang anak sekaligus? Pasti kita merasa kesian dengan mereka. Kannn?? Atau yang busuk hati sikit akan cakap, hidup pemalas, sebab itulah boleh membeli motosikal jer..tengok aku…sebab aku kerja keras, aku boleh duduk dengan selesa. Perkara yang harus meresap kedalam hati kita adalah mensyukuri apa Allah SWT kurniakan pada kita. Berbesar hati dengan semua kurnian Allah SWT. Dan berdoa dengan segera agar Allah membuka pintu rezeki kepada pemandu motosikal tadi agar dapat hidup senang dengan anak2nya”

“Pertama kedua yang sepatutnya meresap didalam hati kita adalah adakah kita seperti orang lain juga. Mungkin kita punya kereta besar, tidak basah apabila hari hujan, tapi mungkin dari sudut lain, kita lebih miskin dari lelaki bermotosikal itu. Mungkin lelaki itu bahagia kerana punya anak yang pandai dan taat kepada Allah dan IbuBapa, tapi bagaiman dengan anak anak kita??? “

“…….Jadi Allah mengurniakan perkara yang tidak sama untuk semua manusia. Alasannya adalah supaya kita belajar dan mencontohi mana mana yang baik dan menjadi teladan kepada perkara yang tidak baik dan tidak molek”

 

Mari kita senaraikan apa yang saya selalu fikirkan ketidaksempurnaan itu ya…

Ada mereka yang sangat cantik (dari semua segi) tapi apabila berkahwin, tidak mempunyai anak atau mendapat suami yang tidak sempurna

Ada mereka yang sangat cantik juga – tapi lemah didalam pelajaran

Ada mereka yang tidak cantik (hodoh dan gemuk) tapi pintar dalam pelajaran

Ada kawan saya yang mendapat suami yang sangat baik, hidup sempurna dengan ramai anak, TETAPI kesemuanya anak anak adalah lelaki…

Ada kawan saya yang pintar dalam perbahasan/pintar dalam membuat keputusan, tapi Allah mengurniakan anak yang tidak sempurna kepada beliau

Ada kawan saya yang mempunyai anak yang sangat pintar didalam pelajaran, tapi suaminya meninggakkannya dan berkahwin dengan wanita lain.

Ada kawan saya yang mendapat suami yang kaya, dan mempunyai pekerjaan yang hebat, tetapi tidak mempunyai anak dan doktor mengesahkan tidak akan mendapat anak kerana rahimnya lemah

Ada anak kawan saya yang sangat pintar dan cantik, tetapi mempunyai sifat amarah yang sangat ketara dan tiada kawan2 yang ingin dekat dengannya.

Ada juga mereka yang saya kenal, sangat baik hati dan murah hati, selalu bersedekah, tapi punya isteri yang bermulut tempayan, suka menceritakan keburukan orang dan sangat memalukan suaminya

Ada juga mereka yang saya kenal, sangat bangga mempunyai isteri cantik dan tidak suka berpergian ke mana mana, tapi isterinya sangat sombong dan masuk dalam katogeri sombong bodoh

Ada juga yang saya tahu, seorang yang sangat bermulut celupar, suka menegur kesalahan orang lain tanpa segan silu, tapi tidak pernah meninggalkan solat dan bersedekah. Pantang mendengar kesusahan kawan2, beliau yang pertama menghulurkan pertolongan.

Mereka yang hendak sangat anak, Allah SWT tidak memberi anak, manakala yang tidak mahu anak, itulah orang yang mendapat anak.

Banyak lagi yang kita tahu tentang perkara ini. Sangat biasa berlaku di sekeliling kita. Ini membuktikan Allah itu Maha Adil…

Semoga enti ini menjadi renungan yang sangat berguna kepada kita…Adalah baik kalu kita menjadi seorang yang pemikir kerana itu akan menginsafkan kita.

Bersama samalah kita….

 

@ Salam penuh damai @2.00pm @ 10 March 2011.

Perlakuan yang biasa berlaku di sekeliling kita

As Salam dan Salam Sejahtera,

Banyak perkara yang berlaku di sekeliling kita yang biasa kita lihat dan merasakan perkara yang sama. Termasuk me yang biasa juga melihat perkara ini berlaku.

Mari kita senaraikan satu persatu ya….

Ada 10 perkara yang me selalu perhatikan…

1. Bengang konon bila kita tgk tempat parking yg kosong dah ada orang yg menunggu tanpa keretanya, booking awal, kita pun pernah buat gak

2. Kita tergelak tengok orang dalam kereta sebelah bersungguh2 menyanyi dan goyangkan badan sampai terlupa kita pun pernah gak mcm tu

3. Sakit hati apabila ada orang nak potong Q apabila jalan jam, (yang sadis, kita tak kasi potong Q, siap himpit kereta depan) tapi kita biasa nak wat cam tuh, pandai pulak kita mawah orang bila tak kasi kita peluang…hu..hu…hu….

4. Apabila naik train, bengang dengan orang yang ketawa dengan kuat dan cakap dengan kuat, tapi apabila kita melakukan perkara yang sama, kita tidak sedar, orang pun TER bengang cam tuh gak

5. Apabila kita bergurau atau mengena kan orang lain, kita akan ketawa sepuas puasnya, tapi apabila orang mengenakan kita, kita tidak boleh terima dan menuduh orang itu melampau

6. Bengang apabila mendekati kawan kawan yang rancak berbual dan bergossip, tapi kita mendekati mereka, mereka akan diam dan menukar topik perbualan.

7. Suami suka menyalah isteri apabila berlaku perkara buruk di dalam keluarga, semua tertanggung kepada isteri, walhal suamilah ketua keluarga

8. Setiap kali pilihanraya, akan banyak perkara yang dirasmikan dan masa itu juga, banyak bantuan yang di hulurkan.

9. Melihat dengan ralit dan nak terkeluar biji mata apabila ada gadis atau yang sewaktu dengannya yang memakai seksi dan menunjukkan apa yang patut disimpan

10. Hairan dengan mereka yang bawak kereta dengan perlahan, tapi tergamak berada di line lajuu…bila kita dah kasi lampu atau hon..wat bodoh jer…

Inilah ragam kita…kamu, me dan mereka2 itu…santai ya….