Menerokai Gunung Senyum & Menjejaki Makam Mat Kilau

Kesempatan pulang ke Pahang dan ditemani oleh sahabat2 bersama2 anak2 mereka telah membuka peluang untuk kami menjejaki Gunung Senyum dan Makam Mat Kilau.

Hubby me seorang yang sangat cintakan sejarah dan tempat tempat yang misteri. Menjejaki Gunung Senyum adalah satu perjalanan yang sudah lama di rancang. Ini adalah lawatan keluarga kami yang ke-2 ke Gunung Senyum dan lawatan yang pertama oleh sahabat2 kami.

Bertarikh 06hb October, kami ke Gunung Senyum dengan senyuman yang sangat lebar.  Di sini me ada cerita mengenai Gunung Senyum yang me petik dari blog http://hazis.wordpress.com/gunung-senyum-_-temerloh/

Gunung Senyum yang terletak di Felda Jengka 25, Jengka, Pahang mempunyai ketinggian setinggi 486 meter (1,594 kaki).Gunung Senyum mempunyai hutan Dipterokarp Bukit. Terdapat banyak flora atau tumbuhan herba di gunung ini yang mempunyai nilai perubatan. Antara gua menarik di sini ialah Gua Kelam dan Gua Jebak Puyuh. Terdapat juga gua-gua yang masih mengalami proses pertumbuhan stalagtait dan stalagmait. Gua-gua di sini dibawah jagaan PERHILITAN. Terdapat beberapa versi mengenai asal-usul nama Gunung Senyum ini. Antaranya, dikatakan semasa Sultan Pahang sampai di kaki gunung tersebut, baginda bertanya tentang nama gunung itu kepada para pembesar yang mengiringi baginda. Namun, tidak ada seorangpun yang tahu mengenainya sebaliknya para pembesar tersebut hanya mampu tersenyum,lalu di namakan Gunung Senyum.

Petikan dr blog http://hazis.wordpress.com/gunung-senyum-_-temerloh/

Kegembiraan dan gurau senda anak anak amat menghiburkan kami. Dengan bekalan mineral water dan lampu suluh, kami memulakan jejak kami ke sana.

Yeah…..ini lah rupa kami yang belum masuk ke dalam. Masih suci dan tersenyum lebar. Di dalam gambar ini , ada ibu mertua kesayangan me, tapi dia tak masuk, cuma hantar sampai ke pintu gua jer…pas tu mak tunggu di wakaf yang disediakan di situ.

Ana sedang memakai kasutnya…. :-)

Ibu Ina juga tidak melepaskan peluang untuk membetulkan kasutnya…

Ini lah snap pertama for Gunung Senyum. Sangat memukau…sangat menakjubkan..sangat menyentuh hati dengan kejadian Allah…sangat insaf….

Anak2 tidak ketinggalan bergaya sampai tahap raban, tapi terdiam bila di ingatkan yang tempat ini penuh misteri dan pastinya “KERAS”.

Bimbang apabila pulang akan di temani orang bunian . :-)

Ini dah ada dalam Gunung Senyum. Sebenarnya banyak gua kat dalam tuh, yang sebenarnya menyeramkan dan amat gelap….tempat Puteri Bunian bersiram…namanya gua tersebut…GUA TERANG BULAN sbb hanya ada satu lubang yang membawa cahaya masuk ke dalam.

Kami menaiki tangga untuk ke Gua yang seterusnya. Sangat cantik untuk kita berehat dan menghilangkan penat lelah berkerja dan menikmati kejadian Allah SWT.

Ini makan arwah Tok Long yang menjadi suami kepada seorang Puteri Bunian. Beliau meninggal dunia di situ kerana setia menunggu isterinya dan di makamkan di situ. Mungkin ini mitos tapi todak di nafikan yang masyarakat bunian wujud.

Pulang dari Gunung Senyum, kami singgah ke Gua Kota Gelanggi untuk mencuci mata. Anak2 mengambil kesempatan untuk bergambar dan juga menikmati alam semulajadi.

Pulang dari mencuci mata, kami ke Kampung Pulau Tawar untuk menjejaki Makam Pahlawan kita, Mat Kilau…anak anak sangat teruja kerana kisah Mat Kilau ada didalam buku sejarah mereka.

di makan Mat Kilau

Anak teruna me dengan ibu mertua me.

Perjalanan kami tamat di Pasar Malam Bandar Pusat Jengka. Dengan membeli 2 ekor ikan patin sungai dengan berat 2.80 kilo, kami pulang ke rumah dengan penat yang tahap raban…

Dan yang pasti, Gunung Senyum masih di dalam list tempat yang akan kami terokai lagi….

Wsalam

3 thoughts on “Menerokai Gunung Senyum & Menjejaki Makam Mat Kilau

Leave a Reply

